Uitleg over MKS online

Hoe werkt het?

Jouw zorginstelling maakt gebruik van een app die MKS online heet. Dit is een digitaal systeem waarmee iedereen die bij jouw zorg betrokken is, kan samenwerken met elkaar.

Het bedrijf Child Healthcare Solutions (CHS) heeft deze app gemaakt en met alle zorginstellingen die gebruikmaken van deze app hebben zij een overeenkomst afgesloten. Dat betekent dat er goede afspraken zijn gemaakt met elkaar.

Deze afspraken willen we ook graag maken met jou en/of jouw wettelijke vertegenwoordigers. Dat is een ander woord voor ouders/verzorgers of voogd. Deze afspraken gaan onder andere over jouw account en jouw gegevens. Het is bijvoorbeeld erg belangrijk dat al jouw gegevens goed beveiligd worden. Je leest daar ook meer over de privacyverklaring, die je hier kunt vinden.

Wij kunnen ons goed voorstellen dat je vragen hebt over deze app. Daarom hebben wij hieronder vragen en bijbehorende antwoorden op een rijtje gezet. Als jouw wettelijke vertegenwoordigers ook toegang tot MKS online hebben, kunnen zij hier ook meer informatie vinden.

1) Wie zijn wij?

Wij zijn Child Healthcare Solutions B.V., afgekort CHS. Je kunt ons vinden in Duiven, op Marketing 43. Wij zijn ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, onder het nummer 68166400.

2) Wanneer gelden onze regels?

Vanaf het moment dat je je gaat registreren om een account aan te maken zodat je kunt inloggen, totdat je account is verwijderd. Wanneer je je registreert zie je de tekst ‘Bij het gebruik van MKS online gelden bepaalde gebruiksregels, klik hier’. Door je te registreren ga je akkoord met deze regels. Lees onze regels goed door.

3) Je hebt een account gekregen, wat nu?

Je kan uit jezelf een account aanmaken of dit op uitnodiging doen. Door je bij ons te registreren krijg je eerst een basisaccount. Hiermee kan je inloggen. Jouw account staat op jouw naam of op die van jouw ouders. Je gebruikersnaam is je e-mailadres. Het wachtwoord kan je zelf kiezen. Je kan inloggen door je gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Hierna krijg je een tweede e-mail met een code die je moet invullen. Op deze manier zijn je gegevens extra beveiligd.

Bij jouw registratie geef jij (of je ouders) aan bij welke zorginstelling jij bent en bij welke afdeling. Het hangt ervan af of de zorginstelling gebruikmaakt van de app. Als dat zo is, zal de zorginstelling na jouw registratie bij ons aangeven of je daar daadwerkelijk in zorg bent. Hierna wordt jouw basisaccount omgezet in een volledig account en kan je volop gebruikmaken van de app.

Nadat je bent ingelogd, kan je allerlei gegevens invoeren, informatie bekijken en vragenlijsten invullen. Deze vragenlijsten kunnen alleen door jou (en eventueel jouw ouders), jouw behandelaar en zijn of haar behandelteam worden bekeken.

4) Moet je het wachtwoord geheimhouden?

Ja. Je mag het wachtwoord vertellen aan je ouders of aan je wettelijk vertegenwoordiger als je bang bent om het wachtwoord te vergeten. Je mag het niet aan andere mensen vertellen. Jouw persoonlijke gegevens moeten namelijk niet voor iedereen te lezen zijn.

Als je denkt dat toch iemand anders jouw wachtwoord heeft of je bent je wachtwoord vergeten, dan kun je digitaal via MKS online een nieuw wachtwoord aanvragen. Het is wel belangrijk dat de mensen die voor jou zorgen dit ook weten zodat je samen problemen kunt voorkomen.

5) Je moet nog een code invullen, hoe zit dat?

Deze code hoef je niet te onthouden. De code verschilt per keer dat je inlogt en wordt in een e-mail of sms naar het opgegeven e-mailadres of telefoonnummer gestuurd.

6) Hoe werkt MKS online?

Wij hebben de app zo gemaakt dat je in principe zelf je weg kan vinden. Voor vragen over je behandeling kan je terecht bij je behandelaar. Ook kan je hulp vragen aan je ouders.

7) Wie kan mijn persoonlijke gegevens bekijken?

Je kunt met de behandelaar bespreken wie er allemaal mogen meekijken. Als je nog geen 16 bent dan kijken je ouders vaak mee. Verder kijken de mensen mee die jou behandelen (die noemen wij behandelaar).

Als je 16 jaar of ouder bent en je wilt dat jouw ouders niet meekijken dan kun je dit bespreken met jouw behandelaar. Ook als je nog geen 16 bent en je wilt dat jouw ouders niet meer meekijken, dan kun je dit bespreken met jouw behandelaar.

8) Wat doen wij met jouw gegevens?

Dat leggen wij uit in de privacyverklaring. Het komt ongeveer hierop neer: wij gebruiken je gegevens om je toegang te geven tot de app en, als je daaraan mee wilt werken, om onze app beter te maken.

De behandelaar (of het ziekenhuis of de zorginstelling waar hij of zij werkt) zal jouw gegevens gebruiken voor je behandeling en de zorg die jij nodig hebt.

In onze privacyverklaring wordt dit uitgebreid uitgelegd. Deze kan je hier vinden.

9) Kan er verder niemand op de app MKS online?

Er zijn natuurlijk nog meer kinderen die zorg nodig hebben en die gebruik maken van de app. Ook de behandelaren gebruiken de app. Samen met de zorginstellingen zorgen wij ervoor dat iedereen alleen bij zijn of haar eigen account kan. Het is niet de bedoeling dat er mensen zonder toestemming de app gebruiken. Wij doen er alles aan om de app te beveiligen zodat er geen mensen zonder toestemming op kunnen.

Nadat je bent ingelogd en geaccepteerd door de zorginstelling, kan je allerlei gegevens invoeren, informatie bekijken en vragenlijsten invullen. Deze vragenlijsten kunnen alleen door jou (en eventueel jouw ouders), jouw behandelaar en zijn of haar behandelteam worden bekeken.

Als je denkt dat er mensen op de app komen die er niet horen, dan kun je dat melden via support@mksonline.nl.

10) De app doet het niet, wat nu?

Wij moeten soms de app even afsluiten. Dan verbeteren we of repareren we iets. Als het overdag moet, proberen wij je van tevoren te waarschuwen door dit te melden via jouw account. Dat kan helaas niet altijd.

Het kan ook zijn dat er een storing is. Wij doen ons best de storing zo snel mogelijk op te lossen. Als je toch nog vragen hebt, dan kun je contact opnemen met jouw behandelaar of door een e-mail te sturen naar support@mksonline.nl.

Ook is het mogelijk dat er iets mis is met je eigen internetverbinding. Hier hebben wij geen invloed op. Voor problemen met je internetverbinding dien je contact op te nemen met je internetprovider.

Ook is het mogelijk om een goed idee voor in de app met ons te delen. Gebruik hiervoor de feedbackknop in de app.

11) Waar kun je terecht met klachten over de app?

Het is niet de bedoeling, maar mocht er ooit iets op de app staan wat jij als pesten beschouwt of ervaart als discriminerend of iets wat jij gewoon heel vervelend vindt, dan kun je een klacht indienen. Je klacht kun je vertellen of mailen aan je behandelaar of een e-mail sturen naar support@mksonline.nl. We zullen voorzichtig omgaan met jouw klacht.

12) Waar kun je terecht met klachten over je behandeling of over de zorg die je krijgt?

Als je vragen hebt over jouw behandeling kun je uitleg vragen aan je behandelaar. Als je niet tevreden bent over je behandeling of iets wat binnen je behandeling gebeurt, dan kun je dit bespreken met jouw behandelaar. Je kan het ook aangeven bij je ouders.

13) Als je niet meer in behandeling bent, kan je dan nog inloggen?

Zolang jouw account niet is verwijderd, kun je altijd inloggen. Mocht je heel lang geen gebruik meer maken van de app, krijg je een bericht.

14) Als je niet meer in behandeling bent, zijn jouw gegevens uit de app dan nog ergens opgeslagen?

Ja, zolang jouw account niet verwijderd wordt, blijven jouw gegevens opgeslagen en kun je zelf ook bij jouw gegevens. Wanneer je het account verwijdert, krijgen jouw behandelaren nog de mogelijkheid om hun gegevens over jou op te slaan. Dit is noodzakelijk omdat zij een medisch dossier moeten bijhouden over jou. Jij kunt zelf ook jouw gegevens opslaan op jouw computer. Daarna wordt alles definitief verwijderd en blijft er bij CHS niets van jouw gegevens opgeslagen.

15) Van wie is de app MKS online?

De app MKS online is van CHS. Je mag de app en alle informatie die toegankelijk is via de app die jij en jouw behandelaar niet zelf hebben ingevuld dus niet kopiëren, namaken of doorverkopen zonder toestemming van CHS.

16) Ik ben een ouder en deel het account met mijn kind, welke regels gelden er?

Is uw kind jonger dan 12 jaar, dan heeft u als ouder het recht om voor uw kind te beslissen over de behandeling die hij of zij ontvangt. Hieronder valt ook het gebruik van de app. In dit geval bent u als ouder de hoofdgebruiker van het account van uw kind en ontvangt u notificaties.

Is uw kind 12 jaar of ouder, maar jonger dan 16 jaar? Dan heeft u nog steeds het recht als ouder om hoofdgebruiker te zijn van de app maar overlegt u met uw kind over de invulling. Is uw kind 16 jaar of ouder? Dan kan hij of zij de app gebruiken zonder uw toestemming of medewerking. Dit is gebaseerd op de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).

Natuurlijk gelden voor u dezelfde regels als voor uw kind. Hieronder lichten we er voor de zekerheid een aantal toe.

U heeft een eigen account, hiervoor geldt uiteraard ook dat u de inloggegevens geheim moet houden. Misbruik van uw account kunt u uiteraard melden via support@mksonline.nl. Mocht u vragen hebben over uw account, dan kunt u mailen naar hetzelfde e-mailadres.

Aan het einde van de behandeling zal een samenvatting van (uw aandeel in) de behandeling opgenomen worden in het dossier van uw kind.

17) Hoe kan ik mijn account ontkoppelen, overdragen of verwijderen?

De connectie verbreken met een zorginstelling
Je kan een verzoek indienen om een connectie te verbreken met een bepaald behandelteam van een zorginstelling. Het behandelteam waar jij de connectie mee wilt verbreken, krijgt hiervan bericht.Zij accepteren of weigeren jouw verzoek. Wanneer het behandelteam jouw verzoek tot connectieverbreken accepteert, krijgt het behandelteam nog de mogelijkheid om hun gegevens over jou op te slaan. Dit is noodzakelijk omdat zij op grond van de wet een medisch dossier moeten bijhouden. Daarna zullen zij geen gegevens meer van jou kunnen inzien.

Een connectie verbreken houdt in dat jouw account afgekoppeld wordt van het behandelteam dat jij opgeeft. Nadat een connectie is verbroken kan je nog steeds al jouw gegevens inzien, maar de verbinding tussen jouw account en het team, valt weg.

De zorginstelling heeft ook de mogelijkheid om jouw verzoek tot connectie verbreken te weigeren. Dit kunnen zij bijvoorbeeld doen wanneer zij nog wel een verantwoordelijkheid dragen voor bijvoorbeeld een medische behandeling en hiervoor inzicht in de gegevens is vereist. Op een later moment kun je het verzoek tot connectie verbreken nogmaals versturen.

Ander behandelteam koppelen
Zodra je een connectie hebt verbroken met een behandelteam kun je een ander behandelteam koppelen. Dit kan een behandelteam zijn binnen dezelfde zorginstelling of een behandelteam binnen een andere zorginstelling die ook gebruikmaakt van MKS online, hier kan je zelf een connectieverzoek voor doen.

Zodra je het koppelverzoek hebt verstuurd, geef je automatisch toestemming dat deze zorginstelling inzage heeft in jouw gegegevens. Je wordt op de hoogte gehouden of het gekoppelde behandelteam de connectie accepteert.

Het verwijderen van je account

Je kan het account pas verwijderen als je geen connectie meer hebt met een behandelteam. Hoe je de connectie verbreekt met je behandelteam lees je hierboven. Heb je alle connecties verbroken? Dan kun je het account verwijderen en krijg je de mogelijkheid om jouw gegevens uit MKS online op te slaan.

Daarna wordt alles definitief verwijderd en blijft er niets van jouw gegevens opgeslagen. Mochten er toch gegevens van jou in een back-up staan, zullen wij ervoor zorgen dat de gegevens daaruit worden verwijderd en dat verdere verwerking van je gegevens niet meer plaatsvindt.

18) Hoe zijn wij te bereiken?

Je kunt CHS bellen op 088 8181400 of mailen naar hello@childhealthcaresolutions.com.